maandag 12 januari 2015

Magie (1)

In elk fantasy rollenspel komen wel op de ene of andere manier magiërs voor. Rollenspelen uit de jaren 80 grossierden in allerlei verschillende spreuken die beschikbaar waren voor magiërs (als PC of NPC), en Schimmen & Schaduwen vormt hierop natuurlijk geen uitzondering.

Als we kijken naar het magiesysteem in het Schimmen & Schaduwen  basisregelboek, lijkt het op het eerste zicht een vrij standaard systeem te zijn voor die tijd. Magie is onderverdeeld in verschillende klassen, en in elke klasse heb je een aantal spreuken onderverdeeld in verschillende niveau's. De PC-magiër moet dan zijn weg zoeken door zich te richten op een specifieke klasse, te stijgen in rang, alsook spreuken aan te leren.

De eigenheid is natuurlijk te vinden in de aard van de verschillende klassen. Quasi alle rollenspelsystemen hebben wel spreuken die vuurballen werpen of die wonden kunnen helen, maar de kleur in een systeem wordt ongetwijfeld gegeven door de meer speciale klassen die eigen zijn aan een bepaald systeem. Dergelijke speciale klassen hangen dan dikwijls samen met de specifieke wereld die het spelsysteem naar voor schuift.

In Schimmen en Schaduwen vinden we de volgende klassen terug:
  • Basismagie
  • Beschermingsmagie
  • Demonenmagie
  • Elementenmagie
  • Helingsmagie
  • Illusiemagie
  • Nekromantische magie
  • Oude magie
  • Schaduwmagie
  • Spiritisme
  • Strijdmagie
Voorwaar een rijke opsomming. In volgende blogposts zullen we nader ingaan op hoe je precies magiër kan worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten