donderdag 22 augustus 2013

Interview met speler Eric Beeckmans

Het is weer een tijdje geleden dat we nog eens een interview gepubliceerd hebben, dus hier hebben we er eentje met niemand minder dan Eric Beeckmans - Schimmen & Schaduwen speler van het eerste uur. Zelf ken ik Eric al sinds onze studententijd in de jaren 80, en delen we een hele speelgeschiedenis met elkaar - maar we hebben geen gemeenschappelijke Schimmen & Schaduwen achtergrond.

Vanwaar de interesse voor rollenspel?

Het moet ergens rond 1980-1982 geweest zijn. Als jonge snaak met interesse in wetenschap las ik regelmatig Kijk Magazine. Maar dit artikel ging niet over wetenschap, maar over fantasy! Ik was toen al een naarstig lezer van J.R.R Tolkien en Robert E. Howard, dus het genre was mij niet onbekend. Maar wat ik hier las opende een nieuwe wereld voor mij. Het artikel vertelde over de allereerste computer adventure games: Adventure en Zork, maar weidde ook kort uit over rollenspelen, in dit geval Dungeons & Dragons. Wow, ik kon dus zelf met een barbarenstrijdbijl in het rond zwaaien? Geweldig!

Andere mensen vinden die rollenspel kenden bleek echter niet zo eenvoudig. De volgende jaren zat ik daarom volop in de computer RPGs. Na de ZX-81 kwam er een ZX Spectrum in huis en daarop speelde ik mijn eerste avonturen: The Hobbit van Melbourne House (1982) en The Dungeon Master en Halls of the Things, allebei van Crystal Computing (1983)

Those were the days! Met The Hobbit (walkthrough op youtube) ben ik zelf ook wel enige tijd zoet geweest. Thorin sits down and sings about gold! Maar wanneer ben je dan met het echte werk begonnen?

Het zou uiteindelijk duren tot 1987 voor ik echt pen en papier rollenspel begon. Ik zat wat tijd te verdoen op de computer messageboards in het rekencentrum van de Leuvense universiteit toen mijn oog viel op een oproep voor Dungeon & Dragons spelers. Een paar weken later zat ik naarstig de Advanced Dungeons & Dragons boeken te bestuderen en was mijn eerste karakter, een Drow Magic-User, een feit. Die campagne heeft een jaar geduurd.

Wanneer ben je dan met Schimmen & Schaduwen in contact gekomen?

Tijdens een vreselijk saaie les metaalkunde zat ik te keuvelen met een studiegenoot (Dirk DB) die ook bleek te rollenspelen. Hij kwam mee AD&D spelen in Leuven en ik rolde binnen in hun groep in het Antwerpse die op dat moment Oog des Meesters speelde. Toen die campagne zijn natuurlijk einde bereikte (niveau 20+) viel het oog van onze spelleider (Thomas B) op een nieuw rollenspel van eigen bodem: Schimmen en Schaduwen. Hij bezit overigens een originele zwarte cover (nulde of eerste editie). Het moet dus omstreeks 1989-1990 geweest zijn.


Hoe lang heb je Schimmen & Schaduwen gespeeld?

Ik zou bijna durven zeggen: te lang. Ergens tussen de vijf en de tien jaar, allemaal in een lange campagne en waarbij we de grenzen van het systeem niet alleen gevonden maar ver voorbij zijn gegaan. Die campagne heeft wel veel zijsprongen en afsplitsingen gekend. Zo was er het beroemde, befaamde en beruchte piratenavontuur waarin we het verschil leerden kennen tussen een sloep, bark, fregat en galjoen. En we er niet beter op vonden dan de snelste bark te nemen, die vol te stoppen met onszelf en andere gehaaide vechtersbazen en zo dankzij onze snelheid heel wat grotere schepen te verrassen en te enteren. Subtiliteit was niet onze sterkste kant en dus kreeg de bark de naam Asskicker. Of de Warhammer 40K crossover, waarin onze karakters gerecruteerd werden door de Space Marines. En uiteraard het dramatische wereldveranderende einde.

Wat is je beste herinnering? Een specifiek monster, een specifiek avontuur?

Gerecruteerd worden in de Space Marines was een ietwat verrassende maar bijzonder indrukwekkende aangelegenheid. We waren dus wel degelijk allemaal zwaardvechters in de fantasy setting van Dor. Een vreemde vliegende boot landt en zwaar geharnaste kerels nemen ons met veel machtsvertoon gevangen. Na een lange reis worden we wakker samen met heel wat andere bewoners van Dor in een grote zaal, zonder wapens of uitrusting. Overal staan zwaar geharnaste soldaten (Space Marines). De poorten van de zaal gaan open. 'Wie buiten geraakt is vrij.' weerklinkt het, waarop de soldaten het vuur openen. In de chaos die dan ontstaat slagen we er allemaal in om, gewond weliswaar, buiten te geraken en twee Space Marines uit te schakelen. 'Zijn we nu vrij?' 'Neen, jullie worden nu ook Space Marines. Welkom bij de Ultramarines.'

Heb je speciale herinneringen aan het spelsysteem zelf?

De kritieke-treffertabel. Die zorgde zowel voor angstaanvallen als hilariteit. Iedere speler had een kopie en de eerste kritieke treffer van de avond was altijd aanzet tot een lachbui. Kritisch +5 op het hoofd met slagwapen: 'Kaak verbrijzeld: tegenstander 1d4 gevechtsronden verdoofd (-25 op AA) en mag volgende gevechtsronde niet aanvallen. Praten is niet meer mogelijk (voortaan met gebarentaal communiceren) en wat het eten betreft: een papje smaakt ook best lekker.' De 'Bijna Raak' tabel was aanvankelijk populair maar werd snel gedumpt nadat iemand bijna per ongeluk zijn eigen been afsneed. Het systeem was overigens erg dodelijk, zoals je zelf al gedemonstreerd hebt.

Ik weet dat je een zwak hebt voor ofwel magiegebruikers ofwel voor mantel-en-degen toestanden. Waren voor jou die elementen voldoende goed uitgewerkt in S&S?

Niemand speelde magiër in de groep, vermoedelijk omdat we al snel vaststelden dat een magiër geen lang leven beschoren zou zijn. Magie was op z'n zachtst uitgedrukt lastig in gebruik. Ik kan me na al die jaren de specifieke problemen niet meer herinneren, maar we stelden wel vast dat het duur, gevaarlijk en zelden efficient was. Een zwaard bleek veel handiger. Dit gezegd zijnde was de inkleding wel erg goed: schaduwen, elementen, nekro, demonen. Het had wel iets. Magiërs waren onze geliefde tegenstanders en zelf hingen we na verloop van veel tijd wel vol met geesten.

Mantel en degen was wel perfect mogelijk in S&S. Onze piratencampagne is daar een perfect voorbeeld van. Het gebruik van lichtere wapens zoals een degen maakte dat gevechten iets langer duurden en minder dodelijk waren.

Terugkijkend op een ervaring van 25+ jaar rollenspel, hoe zou jou ideale roleplaying systeem eruit moeten zien?

Verhalen vertellen kan je wat mij betreft in eender welk systeem. Maar om het adjectief 'ideaal' te krijgen heb ik wel wat eisen voor de core regelset. Ik hou er van om dingen uit te bouwen en te laten evolueren. Een ideaal rollenspel moet daarom de speler veel ruimte te laten om concepten te bouwen en te optimiseren. Daartegenover staat wel dat dat niet mag leiden tot een onnoemlijk zware regellast. Het core spelsysteem moet dus vrij eenvoudig zijn. Die twee combineren blijkt in de praktijk erg lastig. Tips zijn altijd welkom.

Hoeveel produkten van Schimmen & Schaduwen heb je ooit gekocht?

Ik bezit een groene basisboek en de eerste Sagen en Legenden.

Welke gamingactiviteiten beoefen je nu nog?

Boardgames, roleplaying en computer gaming staan nog steeds op de activiteitenlijst. Call of Cthulhu, 7th Sea, en D&D 4e zijn onze meest recente campagnes. Vreemd genoeg zijn we zelden de harde SF toer opgegaan. Daarom plannen we nu een nieuwe start met Eclipse Phase. Transhumanisme op zijn best: Your mind is software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Wie is er sterker Lolth, Queen of Spiders of  Khorne, The Blood God?

Ah, een anekdote uit de studententijd. Het toeval wil dat ik een jaar of zo na de opstart van onze S&S-campagne kennis maakte met de eigenaar van deze blog. Dat gebeurde als volgt: In een auditorium aan de Celestijnenlaan stond op een van de banken achteraan wat graffiti over Warhammer Fantasy Roleplay. Nu was ik in die tijd een zware D&D aanhanger, dus plaatste ik daar onmiddellijk mijn eigen graffiti onder. Iets in de stijl dat AD&D toch veel beter was dan Warhammer. Tot mijn verbazing bleek er een week later alweer iets toegevoegd door de originele auteur. Er ontspon zich een vinnige graffiti strijd waarbij Lolth, Queen of Spiders het opnam tegen Khorne The Blood God. Uiteindelijk hebben we, via die bank, een afspraak opgezet, en de rest is geschiedenis.

Zo is dat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten