dinsdag 30 april 2013

Interview met speler en spelmeester Joeri Winkeler

In onze reeks interviews hebben we deze maal een speler en spelmeester voor onze virtuele microfoon gehaald, Joeri Winkeler. Ik heb Joeri gecontacteerd via rpggeek.com (een zustersite van boardgamegeek.com), door na te gaan wie aangevinkt had dat hij (of zij) in het bezit is van Schimmen & Schaduwen.

Enige tijd later kreeg ik respons. Niet enkel met antwoorden op de ondertussen traditionele interviewvragen, maar ook een pak materiaal over een lange Schimmen & Schaduwen campagne die zich afspeelde in Mingolië, zoals West-Dor door deze spelersgroep genoemd werd. Dat materiaal bevat ongetwijfeld stof voor nog vele blogposts die gaan komen.

Maar dus nu, de vraagjes!

Wanneer ben je met (fantasy) roleplaying begonnen? 

In 1986, ik was nog heel jong. We speelden toen Advanced Dungeons & Dragons met als avontuur The Temple of Elemental Evil en later ook vele andere games zoals Torg, Amber, Ars Magica, Champions, etc... Onze spelmeester maakte niks af en we speelden het ene rollenspel na het andere, zonder de kans te krijgen onze ervaringspunten te gebruiken of om een scenario tot een goed einde te brengen.

Wanneer ben je dan met Schimmen & Schaduwen in contact gekomen? 

Bij de eerste editie, het zwarte boek was toen te koop in speelgoedhandel Christiaensen. Ik was gestopt met spelen bij mijn vorige spelmeester en had enkel Heroes Unlimited. Maar omdat veel van mijn vrienden toen onvoldoende Engels kenden was Schimmen & Schaduwen een godsgeschenk. Dankzij Schimmen & Schaduwen werd mijn rollenspelgroep groter en leerde ik andere mensen kennen. Ik heb zelfs ooit tweemaal een spreekbeurt gemaakt over Schimmen & Schaduwen, een keer waar ik een klein avontuurtje meesterde voor de hele klas.

Was je zelf een speler of een spelmeester? 

Eerst speler, later spelmeester. We hebben een paar keer geprobeerd af te wisselen van spelmeester maar dat kwam niet goed. Sindsdien ben ik zowat permanent spelmeester wat soms vervelend is als ik zonder inspiratie zit maar uiteindelijk amuseer ik me zo het beste.

Heb je ooit in een langdurige campagne meegespeeld?

Ja, heel lang en verschillende campaigns. Zo was er een campagne waar de spelers piraten op de zee van Dor waren. Daar hebben we zelfs een mini uitbreiding gemaakt met regels voor scheepsgevechten, stormen, moraal van de bemanning, etc... (nvdr. die uitbreiding werd ons ter beschikking gesteld, binnenkort ongetwijfeld op deze blog). Een strijdmagiër die kanonskogels kan vermenigvuldigen in de vlucht bleek toen een ware verschrikking.

Er was ook een campagne die losjes gebaseerd was op de Saga van het Duncton Woud waar de spelers de Orde van Illistrinos moesten infiltreren om te voorkomen dat de tijd zou terugdraaien tot het punt waar de meestermagiër Illis-Thran nog leefde. De Orde van Illistrinos waren religieuze fanatiekelingen die achteraf gezien gemanipuleerd werden door een zeer krachtige schaduw die op die manier Rothin en de Nachtmerrieridder wou laten terugkeren. Ik vraag me trouwens af waarom het scheppingsverhaal later herschreven is, copyright issues? (nvdr. Het scheppingsverhaal van Dor in het basisregelboek is inderdaad gewijzigd tussen de eerste en tweede editie. Laten we zeggen dat het vooral omwille van literair-artistieke ambities was ...)

En dan was er ook nog de campagne in Mingolië, een naam die we gaven aan het hele westelijke continent waar we volledige beschrijvingen gaven aan alle landen en steden, extra monsters en beroepen hiervoor hebben uitgevonden en nieuwe spreuken en wapens creëerden. Mingolië werd een mix tussen de arabische 1001 nachten, feodaal China, Indië en Japan. (nvdr. Een volledig document dat Mingolië meer in detail beschrijft, alsook enkele tekeningen en schetsen, zijn ook ter beschikking gesteld, waarvoor dank. Ook binnenkort op deze blog.)

Mingolese Moordenaar.
Karakter uit de Mingolië-campagne van de spelersgroep van Joeri Winkeler.
Wat is je beste herinnering? Een specifiek monster, een specifiek avontuur?

Ik heb vele mooie herinneringen. Zo was er in de Orde van Illistrinos een necromantische magier, Mani Asclepios, die een zalfje had gevonden die een ondode kon creëren. Hij experimenteerde dit op zichzelf wat ervoor zorgde dat hij langzaam wegrotte. Hij probeerde dit te verbergen door grote hoeveelheden parfum te gebruiken en zich in mantels te hullen maar uiteindelijk begon het rot vlees van zijn botten te vallen. Er was een prachtige scene waarin Mani zich had afgezonderd en zich in de sneeuw ontdeed van al zijn vlees en ingewanden. De gezichten van zijn medespelers rond de tafel waren prachtig om te zien.

Diezelfde magier had trouwens voor zijn spreuk om een niveau 4 schaduw op te roepen drie harten van priesters nodig (nvdr. dit is de spreuk Vierde Ode Aan Vallend Duister, basisregelboek 2de editie, p.174). De raid op de tempel en de daarbijhorende onstnapping uit de stad was geweldig.

Ook de capriolen van de verschillende dieven en charlatans waren gegarandeerd plezier. De aanval van de piraten op het soldijschip van Atumbar, het ontmaskeren van het Mingolese moordenaarsgilde, de expeditie naar de Drakentanden, het symbool van Crann, de avonturen van halfling dief Ruddi Lichtvoet, teveel om op te noemen.


Sfeerschets van de havenstad Tohami.
Illustratie uit de Mingolië-campagne van de spelersgroep van Joeri Winkeler.
Heb je speciale herinneringen aan het spelsysteem en de spelregels zelf?

Al die afgehakte ledematen! Schitterend. Sommige groepen avonturiers zagen er eerder uit als een bende zwakzinnige gehandicapten. De kritieke treffers konden voor serieuze problemen zorgen. Zo heeft ooit een Halfling prijsvechter met zijn zeis een Zwarte Draak gedood in de eerste ronde met de eerste aanval, daar ging mijn avond van spannend gevecht. Goblins en Snotlings waren op die manier ook heel gevaarlijk, hoewel ze weing kans hadden om de helden te raken. Maar als ze dan iemand raakten met hun strijdhamer was het soms met kritieke treffers die dodelijk waren.

Ook het vergaren van sommige ingredienten van spreuken waren avonturen op zich. 


Hoeveel produkten van Schimmen & Schaduwen heb je ooit gekocht?

Allemaal, degene die ik ontbrak heb ik later via de cd-rom besteld.

Heb je ooit deelgenomen aan een Schimmen & Schaduwen avontuur op een conventie of tornooi?

Jawel, ik was aanwezig op de Fantasy World ‘93 conventie waarvan eerder sprake op deze blog. Ik meen mij trouwens te herinneren dat den Hekkie onterecht had gewonnen omdat er verschillende onder ons het puntensysteem verkeerd begrepen hadden :) We hebben ons niettegenstaande goed geamuseerd.

Welke gamingactiviteiten beoefen je nu nog?

Ik zal altijd een game-junkie blijven denk ik. Ik zie ons in het bejaardentehuis al enthoesiast om initiatieven vragen en algemeen jolijt ropen als er een kritieke treffer valt.

Tegenwoordig spelen we al een ruime tijd een Legends of the Five Rings campaign (link naar campagne-pagina) die binnenkort zal afgesloten worden op ons jaarlijks game-weekend in de Ardennen, onder andere met Johan Beyens (eerder geïnterviewd voor deze blog). Daarna spelen we wellicht de nieuwe Marvel Superheroes, als vind ik het systeem redelijk vaag. En als ik ooit de mannen kan overtuigen zullen we old school Spacemaster spelen. S&S, Dead Reign en 40K (Dark Heresy of Deathwatch) zit er waarschijnlijk ook nog aan te komen, al zullen we waarschijnlijk meer korte avonturen doen i.p.v. campaigns.

Een boardgame kan er ook altijd in, ik ben grote fan van Twilight Imperium en Descent maar onze gezamelijke boardgame collectie is nu zo groot dat het lijkt dat we telkens weer een nieuw boardgame spelen. Verder speel of meester ik ook regelmatig Warhammer 3rd edition via Fantasy Grounds, gewoon aan de PC met een headset, ge hoeft er uw kot niet eens voor uit te komen, geweldig.

Daarbuiten ben ik al jaren admin van een website waar WarhammerQuest gespeeld word via een soort play-by-post. Geinteresseerden mogen mij hier altijd voor mailen.


========

Voor diegenen met interesse in persoonlijke verhalen m.b.t. Schimmen & Schaduwen, hier een overzichtje van alle interviews op deze blog tot nu toe:

The Wise Tree medewerkers:
Spelers en Meesters (verdeeld in spelersgroepen in volgorde zoals ze aan bod kwamen op deze blog tot nu toe)
Als je zelf leuke herinneringen of verhalen hebt i.v.m. Schimmen & Schaduwen: philip dot dutre @ gmail dot com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten