dinsdag 18 december 2012

Interview met voormalig speler Bart V.

Nog geen dag na het eerste uitstekende interview met voormalig spelmeester Thomas B., opnieuw een getuigenis van een voormalig spelmeester, Bart Vetters, die Schimmen & Schaduwen ontdekte gedurende zijn Leuvense studententijd.

Wanneer ben je met S&S in contact gekomen?
Zoals vermoedelijk de meesten hier, in een ver en grijs verleden. In mijn geval moet dat begin jaren '90 geweest zijn, toen ik in de 2de kandidatuur zat aan de universiteit: 1991-1992. Samen met een kotgenoot kocht ik de tweede editie (groene kaft) van het basisregelboek in de kelder van de Christiaensen in de Diestsestraat te Leuven. Ik herinner me dat ik daarna regelmatig tot ver in de nacht op bleef om het boek te doorpluizen - toen viel ik nog niet in slaap na het lezen van vier paragrafen :-).

Hoe lang heb je S&S gespeeld? Als speler? Als meester?
Ik heb S&S altijd als meester gespeeld. Ik denk dat we S&S een jaar of twee, drie gespeeld hebben voor we overschakelden naar AD&D (ik citeer Phil D: 'snel, rol op de vallende kandelaar tabel'.). Ik heb twee spelersgroepen gehad waarmee we S&S speelden, beiden in de keuken van mijn toenmalig kot. We hebben 2 avonturen van S&S gespeeld (De Brug uit het basisregelboek en Het Symbool van Crann) maar zijn al snel daarna overgeschakeld naar zelfgeschreven avonturen in mijn eigen wereld, Nirya.

Heb je ooit in een langdurige campagne meegespeeld?
Met S&S niet, al waren de avonturen in Nirya wel verwoven in een langere verhaallijn.

Wat is je beste herinnering? Een specieke ontmoeting? Een monster? Een avontuur?
De spectaculaire maar uiterst suicidale charge van een karakter op een aantal golems in de catacomben onder een villa in Ergh, een stad in Nirya. Ik was als meester in de gewoonte om af en toe toverdrankjes uit te delen als deel van de buit van de avonturiers, en had ook de gewoonte om de kleur van die toverdrankjes (meestal) laten te correleren met de werking ervan. Bronwyn, het karakter in kwestie, had een donkerrood, niet nader geïdentificeerd drankje gevonden en had er niets beter op gevonden om toen de nood hoog was in het gevecht met de golems het op goed geluk op te drinken. Het donkerrode drankje was echter brandewijn en de speler van Bronwyn heeft dat prachtig opgevangen door zijn nu stomdronken karakter roekeloos de golems te laten chargeren. Gelukkig verdooft alcohol, want het was geen prettig zicht :)

Heb je speciale bemerkingen of herinneringen aan het spelsysteem zelf?
Hetgeen me altijd sterk getroffen heeft in S&S waren de tekeningen van Foob (nvdr. grafisch designer Johan W., terug te vinden op www.foob.be). Die hebben een heel aparte en humoristische stijl en zijn voor mij het herkennings- en herinneringspunt van S&S. Het gaat zover dat mijn alter ego in Nirya, Eldarad van Ghelon, qua uiterlijk volledig gebaseerd is op een tekening van Foob in het basisregelboek.
De tekening in BR2, p. 14-15, waarop Bart's SK "Eldarad van Ghelon" is gebaseerd. Daarnaast een handgetekende kaart van een deel van Nirya, Bart's zelfverzonnen wereld.

Hoeveel produkten van S&S heb je ooit gekocht?
Twee - het basisregelboek en 'Het Symbool van Crann' avontuur.
(nvdr. Het Symbool van Craan bekleedt een beetje een speciale plaats in de The Wise Tree uitgaven, omdat het een avontuur is dat werd uitgegeven voor de eerse editie, het zwarte regelboek.)

Heb je ooit deelgenomen aan een S&S avontuur gerund op een conventie?
Nee, ik heb altijd in het kotcircuit in Leuven gespeeld.

Heb je voor- of nadien nog andere rollenspellen gespeeld?
S&S was mijn eerste rollenspel maar nadien zijn er vele gevolgd. AD&D als meester en speler, Shadowrun als speler en - nog altijd mijn favoriet qua sfeerzetting - Call of Cthulhu als speler. De laatste tijd bekruipt me af en toe terug de zin om nog eens een rollenspel te meesteren, zeker nadat ik een dik jaar geleden nog eens in een avontuur gespeeld heb met niet-rollenspelende (wel bordspelende) vrienden.

Welke gamingactiviteiten beoefen je nu nog?
Miniatuur wargaming. Na een jaar of vijf intensief rollenspelen heb ik de speelgoedsoldaatjes ontdekt - zij zijn nu mijn hoofdbezigheid op gaming gebied.
(nvdr. Dat kan ik getuigen! Bart's wargaming tafel is bij mijn weten zowat de meest spectaculaire die te vinden is tussen Brussel en Antwerpen. Bart onderhoudt trouwens ook een wargaming blog, Tiny Tin Men)

Als extra hieronder nog enkele schetsen uit Bart's aantekeningenboek voor zijn S&S campagne:

"Diana of Silvermoon", een NSK uit een van mijn avonturen, geinspireerd door de tekeningen van Foob. De cognoscenti herkennen ongetwijfeld enkele echo's van Raistlin uit Dragonlance.


Een pagina uit mijn eerste eigen avontuur, handgeschreven op een in centimeters te meten stapel recyclage kladpapier. Waarschijnlijk geschreven terwijl ik eigenlijk zou moeten aan het studeren geweest zijn :)



Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat we in de toekomst nog van Bart's campagne zullen horen...

Wens je, zoals Bart, zelf te rapporteren over je gaming-activeiten m.b.t. Schimmen & Schaduwen? Laat het me weten,  en ik stuur je wel enkele vragen door. Scans van bvb. karakterdocumenten, zelf-gemaakte kaarten van avonturen, of foto's zijn zeer zeker welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten